Featured Post
Free The Hostages! Bring Them Home!
(this is a featured post and will stay at the top for the foreseeable future.. scroll down for new posts) -------------------------------...
Dec 13, 2017
Interesting Psak: eulogizing Rav Shteinman posthumously
In his will, Rav Shteinman left a series of instructions for behavior and conduct to be followed after his death. The instructions are interesting and show the focus and humility of Rav Shteinman and are worth reading through if you can. I have posted the text of it below, taken from other news sources.
Among the instructions is included a command to not eulogize him, not before the funeral, not after, and not in any way using any other word for the gathering. As well, not to write articles about him in the newspapers and magazines, and not now, not in a week or in months, etc.
Rav Chaim Kanievsky was asked whether this needs to be adhered to or not. He was asked this question by private people and by representatives of the newspapers and magazines.
Rav Chaim Kanievsky replied that Rav Shteinman had written his will with tremendous humility and his family must adhere to his instructions. However, the rest of "klal yisrael" is obligated to show him the honor and respect due to the generations leader and everyone is obligated in his honor. We must increase the honor of torah and having such events and articles will increase the honor and increase "kvod shamayim". Rav Shteinman now will be very pleased with every bit of praise said about him.
source: Kikar
the debate seems to be is it considered honoring him by fulfilling his wishes and refraining from eulogies and articles, for example, or is it honoring him by ignoring his instructions and talking about his greatness in eulogies and articles? Rav Kanievsky paskened that the family is obligated by his instructions but the rest of us are obligated to honor him and singing his praises is the greater honor.
Rav Shteinman's will:
Among the instructions is included a command to not eulogize him, not before the funeral, not after, and not in any way using any other word for the gathering. As well, not to write articles about him in the newspapers and magazines, and not now, not in a week or in months, etc.
Rav Chaim Kanievsky was asked whether this needs to be adhered to or not. He was asked this question by private people and by representatives of the newspapers and magazines.
Rav Chaim Kanievsky replied that Rav Shteinman had written his will with tremendous humility and his family must adhere to his instructions. However, the rest of "klal yisrael" is obligated to show him the honor and respect due to the generations leader and everyone is obligated in his honor. We must increase the honor of torah and having such events and articles will increase the honor and increase "kvod shamayim". Rav Shteinman now will be very pleased with every bit of praise said about him.
source: Kikar
the debate seems to be is it considered honoring him by fulfilling his wishes and refraining from eulogies and articles, for example, or is it honoring him by ignoring his instructions and talking about his greatness in eulogies and articles? Rav Kanievsky paskened that the family is obligated by his instructions but the rest of us are obligated to honor him and singing his praises is the greater honor.
Rav Shteinman's will:
ו' תשרי תש"מ והוספתי בסוף ביום כ"ד מרחשון תשמ"ג עיין מעבר לדף
כבר כמה פעמים התעוררתי וכתבתי צוואה ראשונה בשנת תשי"ד אחרי שנסתלקו בזמן קצר ג' גדולי ישראל זכרונם לברכה. וכעת נתעוררתי שוב מכמה טעמים ושיניתי ממה שכתבתי אז ויה"ר שאזכה לתקן בתשובה שלמה מה שעבר ולזכות לעובדו כרצונו יתברך.
א. אבקש מאד לא להספידני, לא בפני ולא שלא בפני ולא לעשות עצרת התעוררות או עצרת אבל, או כל מיני שמות שבודים והכוונה בהם להספיד.
ב. לא לכתוב שום מאמר עלי בעיתונים יומיים, שבועיים, חדשיים. ולא להדפיס תמונתי ולא כמו שרגילים לכתוב תולדותיו.
ג. לא להדפיס מודעות על הלוי', ולא להודיע על ידי רמקול או רדיו. מספיק שיהיו רק עשרה אנשים בהלווי'.
ד. להשתדל שלא להשהות בין מיתה לקבורה, רק לזרז שיהי' קבורה הכי סמוך למיתה.
ה. מקומי בבית החיים בין אנשים פשוטים.
ו. לא לכתוב על המצבה שום תוארים, רק פ"נ ר' אהרן יהודה לייב ב"ר נח צבי שטינמן.
ז. המצבה תהי' הכי זולה ופשוטה, לא לבזבז כסף עבור קניית מקום בבית הקברות שעולה ביוקר, אבל אם רוצים לתת צדקה שיתנו' בלי קניית מקום.
ח. בימים שהמנהג בהם ללכת אל הקבר, כגון בכלות השבעה ושלושים ויא"צ, מכל מקום לא יבזבזו יותר מדי זמן עבור זה ויותר כדאי שיתחלפו במשך המעת לעת ללמוד כסדר ובלי לדבר אז דברים בטלים.
אם על ידי החיפוש למצוא מקום להתפלל לפני העמוד יגרום הרבה ביטול תורה יותר כדאי ללמוד תורה לשם שמים בזמן זה.
ט. אבקש שכל מי שרוצה בטובתי ילמוד כל יום פרק אחד משניות עד גמר י"ב חודש, והבנות יאמרו כל יום עשרה פרקי תהילים, גם בשבת ויום טוב.
י. הכתבים בד"ת וכן באגדה אין להדפיס רק אלה שידעו שעברתי עליהם והם מוכנים לדפוס.
יא. אבקש לא להזכירני בשם צדיק או ירא שמים, כדי שלא אתבזה על ידי זה בעולם האמת.
יב. אבקש מאד מחילה מכל מי שפגעתי בכבודו וכן מי שאני חייב לו כסף ולא ידוע ושבמציאות לא יגבה, [היינו דלא יוכל לגבות על פי דין], נא למחול לי.
יג. כל יוצאי חלצי לא ילכו אחרי המיטה כמנהג ירושלים ת"ו.
אהרן יודא לייב שטינמן
****
יד. היות והרבה טועים בי, לכן מצידי אני מייעץ שלא לקבוע ילדים על שמי אבל איני אוסר את זה.
כבר כמה פעמים התעוררתי וכתבתי צוואה ראשונה בשנת תשי"ד אחרי שנסתלקו בזמן קצר ג' גדולי ישראל זכרונם לברכה. וכעת נתעוררתי שוב מכמה טעמים ושיניתי ממה שכתבתי אז ויה"ר שאזכה לתקן בתשובה שלמה מה שעבר ולזכות לעובדו כרצונו יתברך.
א. אבקש מאד לא להספידני, לא בפני ולא שלא בפני ולא לעשות עצרת התעוררות או עצרת אבל, או כל מיני שמות שבודים והכוונה בהם להספיד.
ב. לא לכתוב שום מאמר עלי בעיתונים יומיים, שבועיים, חדשיים. ולא להדפיס תמונתי ולא כמו שרגילים לכתוב תולדותיו.
ג. לא להדפיס מודעות על הלוי', ולא להודיע על ידי רמקול או רדיו. מספיק שיהיו רק עשרה אנשים בהלווי'.
ד. להשתדל שלא להשהות בין מיתה לקבורה, רק לזרז שיהי' קבורה הכי סמוך למיתה.
ה. מקומי בבית החיים בין אנשים פשוטים.
ז. המצבה תהי' הכי זולה ופשוטה, לא לבזבז כסף עבור קניית מקום בבית הקברות שעולה ביוקר, אבל אם רוצים לתת צדקה שיתנו' בלי קניית מקום.
ח. בימים שהמנהג בהם ללכת אל הקבר, כגון בכלות השבעה ושלושים ויא"צ, מכל מקום לא יבזבזו יותר מדי זמן עבור זה ויותר כדאי שיתחלפו במשך המעת לעת ללמוד כסדר ובלי לדבר אז דברים בטלים.
אם על ידי החיפוש למצוא מקום להתפלל לפני העמוד יגרום הרבה ביטול תורה יותר כדאי ללמוד תורה לשם שמים בזמן זה.
ט. אבקש שכל מי שרוצה בטובתי ילמוד כל יום פרק אחד משניות עד גמר י"ב חודש, והבנות יאמרו כל יום עשרה פרקי תהילים, גם בשבת ויום טוב.
י. הכתבים בד"ת וכן באגדה אין להדפיס רק אלה שידעו שעברתי עליהם והם מוכנים לדפוס.
יא. אבקש לא להזכירני בשם צדיק או ירא שמים, כדי שלא אתבזה על ידי זה בעולם האמת.
יב. אבקש מאד מחילה מכל מי שפגעתי בכבודו וכן מי שאני חייב לו כסף ולא ידוע ושבמציאות לא יגבה, [היינו דלא יוכל לגבות על פי דין], נא למחול לי.
יג. כל יוצאי חלצי לא ילכו אחרי המיטה כמנהג ירושלים ת"ו.
אהרן יודא לייב שטינמן
****
יד. היות והרבה טועים בי, לכן מצידי אני מייעץ שלא לקבוע ילדים על שמי אבל איני אוסר את זה.
------------------------------------------------------
Reach thousands of readers with your ad by advertising on Life in Israel
Reach thousands of readers with your ad by advertising on Life in Israel
------------------------------------------------------
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
And I am sure he did not approve of the mass funeral that took place on Tuesday, closing down the roads in the center of the country, making it impossible for anyone who wished to light Chanukiya at the right time, even those who were nowhere near the funeral, as blocking the roads out of Bnei Brak mainly towards Jerusalem, blocked all the roads in the rest of the central region.
ReplyDeletein the tzavaa he writes explicitly to make just a small funeral with ten people in attendance
ReplyDeleteDa'as Torah has always been about ignoring what the actual gedolim say. Or at least it's been that way for a long time.
ReplyDelete